Különvélemény címmel új rovatot is indítottunk az új GIMÁ-ban, melyben egy-egy megosztó, vitatható vagy vitára okot adó kérdést boncolgatunk frappáns formában!
Hogyan kell egy iskolát reklámozni a közösségi médiában?
Az oktatási rendszer jelenleg több dolog miatt is válságban van. Az egyik problémája, hogy egyre kevesebb gyerekre ugyanannyi intézmény jut, mint korábban. Az iskolák között jelentős különbségek vannak, – például, hogy állami vagy egyházi-e az intézmény, mennyi és milyen pedagógusok tanítanak ott, és hogy milyen speciális osztályok, tagozatok vannak – amik miatt a szülők nem az alapján választanak, hogy melyik van a lakóhelyükhöz a legközelebb. Emiatt az iskoláknak versengeniük kell, többet kell nyújtaniuk, ezért hirdetik magukat az interneten is. Főleg három közösségi médián vannak jelen: Facebookon, Instragramon és TikTokon.
A Facebook a három közül a legrégebbi, ezen van a legtöbb felhasználó. Szinte kivétel nélkül mindenkinek van itt profilja, és ez talán a leghitelesebb is. Ha valamilyen eseményt, például egy koncertet vagy bulit meghirdetnek Facebook-eseményként, annak az ember hisz, és komolyan is veszi. Ezért szerintem ezen a platformon inkább hivatalosabb bejelentéseket – például eseményeket, versenyeredményeket, különböző hasznos információkat – kellene közzétenni.
Az Instragam a Facebook kistesója – szerintem a húga –, amin a legtöbben képeket osztunk meg. Nem sokkal több nagytestvérénél, az új funkció benne a „sztori” volt. Egy olyan kép vagy videó, ami csak 24 óráig látható. Ezt több platform is átvette, mivel rendkívül sikeres lett. Plusz a legtöbben, mikor megnyitják az alkalmazást, a sztorikat nézik meg először. Ezért én úgy gondolom, hogy ezen az oldalon az aktualitást kellene figyelembe venni, ezt a funkciót többet kellene használni, mint a posztolást. (Viszont az alapszabály, hogy háromnál több sztorit nem szabad kirakni :D) Ha az Instagramra gondolunk, a legtöbbeknek beállított, szép képek jutnak eszébe. Szerintem ezeknek van helye itt.
A TikTok egy nagyon új dolog, teljesen más világ, mint a Facebook vagy az Instagram. Itt képek helyett videókat osztanak meg az emberek, amik már akár 10 percesek is lehetnek. Ez egyébként egy tökéletes esély arra, hogy hosszabb, komolyabb, edukatív tartalmak is feltöltésre kerüljenek. Viszont az tény, hogy a TikTok folyamatosan ingerekkel bombázza a felhasználókat, és a legtöbben, akik használják, azok gyerekek. Így az iskolát a szülőknek reklámozni nem feltétlenül itt a célravezető. Azt gondolom, hogy inkább a leendő diákokat lenne érdemes megfogni viccesebb tartalmakkal. Felmerülhet a kérdés, hogy pontosan mit is kellene oda felrakni, ezért itt van néhány ötlet:
● „az osztály egy napja” típusú posztot meg lehetne csinálni videóként
● az „ofőinfó” sorozatot rövid interjúként
● különböző trendek átültetése
Persze fontos, hogy ezekkel a videókkal hűek legyünk az iskola szellemiségéhez, és nem is várhatjuk el a tanároktól, hogy ismerjék a TikTok trendeket. Ezért szerintem egy ilyen oldalnak a diákok kezében lenne a helye. Viszont pozitív példák lehetnek az iskolák számára a különböző gyorséttermek vicces és kreatív, trendekre épülő reklámai. Ezek bizonyítják, hogy nem kell félni ettől a platformtól.
De a pedagógusok nem marketinggel és reklámozással foglalkozó szakemberek, és gyakran nem tudnak azonosulni a célközönséggel sem. Ezért ez az egész egy nehéz feladat, ráadásul a sok órán, helyettesítésen és egyéb adminisztrációs munkákon felül kellene ezt menedzselniük. Ettől függetlenül én úgy gondolom, hogy előnyös az iskolákat az interneten is reklámozni.
Bán Léna, 10.N